Friday, November 18, 2011

Mengisi Jiwa

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Isilah Jiwa Dengan Ma'rifatullah
Jiwa manusia ibarat ladang yang subur. Ia bisa menjadi ladang yang dipenuhi dengan tanaman yang bermanfaat untuk orang lain atau bisa saja ia ditumbuhi lalang-lalang dan semak-samun.

Kita, empunya tanah ladang itulah yang menentukan apa yang ingin kita tanami di atasnya.

Kisah Raja & Rakyatnya
Tersebut kisah, seorang raja yang kejam telah memerintah sebuah negara. Para rakyat sangat takut kepada sang raja sehinggakan sang raja boleh berbuat apa sahaja ke atas mereka. Takut merajai jiwa mereka sehingga tiada apa yang berdaya dilakukan untuk menghentikan kezaliman sang raja.
Sang raja sebenarnya sangat angkuh sehinggakan ia merasa ia boleh berbuat apa sahaja kepada rakyat yang 'taat' dan takut kepada dirinya. Sehinggakan ia tiba ke puncak kezaliman; sang raja sanggup mengaku diri sebagai tuhan kepada rakyatnya... Astaghfirullah3x...

Itulah kisah Firaun dan Bani Israel.

Banyak sekali kisah-kisah mereka dan rasul pilihanNYA, Musa as yang terlakar dalam al-Quran al-Kareem.
Keangkuhan Firaun juga diungkapkan berulang kali sebagai peringatan kepada manusia. Setiap kali diungkapkan, ALLAH menceritakan kisah keangkuhan itu dengan sudut cerita yang berbeza kerana banyak sekali peringatan dan ibrah yang ingin DIA sampaikan kepada kita.

Mari kita sama-sama telusuri apakah ibrah kisah keangkuhan Firaun ini...

Telah tertulis dalam Kalamullah, surah an-Nazi'at : 15-26.
7. Sudahkah sampai kepadamu wahai Muhammad perihal Nabi Musa? Ketika ia diseru oleh Tuhannya di “Wadi Tuwa” yang suci. Lalu diperintahkan kepadanya: “Pergilah kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampaui batas dalam kekufuran dan kezalimannya. Serta katakanlah kepadanya: `Adakah engkau suka hendak mensucikan dirimu dari kekufuran? Dan mahukah, aku tunjuk kepadamu jalan mengenal Tuhanmu, supaya engkau merasa takut melanggar perintahNya? ‘ ”

8. Setelah Nabi Musa menyempurnakan perintah Tuhannya, dan Firaun pun meminta bukti kebenarannya; maka Nabi Musa memperlihatkan kepada Firaun: mukjizat yang besar.

9. Tetapi Firaun mendustakan Nabi Musa dan menderhaka kepada Allah. Ia berpaling ingkar sambil menjalankan usahanya menentang Nabi Musa. Ia menghimpunkan orang2nya dan menyeru dengan berkata: “Akulah tuhan kamu, yang tertinggi”.

10. Maka Allah menyeksa Firaun di akhirat dan di dunia ini dengan azab yang menakutkan sesiapa yang mengetahuinya.

11. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang yang takut melanggar perintah Tuhannya.
Ini salah satu kisah yang ALLAH ceritakan tentang Musa, Firaun dan Bani Israel.

Perhatikan dan fikirkan... Firaun sebenarnya hanya seorang lelaki yang telah mengambil kesempatan atas kelemahan rakyatnya (Bani Israel). Rakyat sebenarnya lebih ramai daripada seorang pemerintah kejam itu.

Di mana sebenarnya kekuatan Firaun?
Tidak lain, pada takutnya dan lemahnya jiwa rakyatnya.

Banyak lagi yang boleh dihurai drpd petikan ayat al-Quran di atas... Namun, saya hanya ingin berkongsi tentang kebebasan jiwa yang sebenar...

Apa sebenarnya yang menjadikan Bani Israel lemah?
Kerana mereka tiada perasaan takut kepada yang selayaknya.

Takut yang Sebenar
Sesungguhnya, ALLAHlah yang paling layak ditakuti oleh sekalian makhluk.

Jika takut kepada ALLAH memenuhi jiwa seorang manusia, ia takkan takut untuk menegakkan kebenaran, takkan takut untuk membetulkan apa yang salah, tak takut untuk menegakkan haknya yang telah dicabuli...

Kerana tiada makrifatullah dalam jiwa-jiwa mereka, maka tindakan mereka juga menjadi tindakan-tindakan yang lemah sehingga akhirnya mereka dengan mudah ditindas.

Jiwa-jiwa yang kosong daripada makrifatullah itu akhirnya diisi oleh bisikan-bisikan jahiliyah yang sangat rapuh. Bisikan yang membisik agar mereka jadi golongan yang hanya mengikuti apa orang kata, tiada pendirian. Bisikan yang menjadikan jiwa mereka longlai dalam perjuangan... Tiada semangat dan kesungguhan untuk mengatasi kelemahan dan kekurangan diri...
Pabila kita tidak berdiri untuk sesuatu prinsip yang teguh, akhirnya kita pasti akan mudah sekali ditumbangkan oleh apa sahaja yang mendatangi kita....

Mencari Makrifatullah
Jiwa-jiwa ini butuh diisi dengan makrifatullah, yang akan membawa jiwanya kepada fitrah dan tujuan sebenar kehadirannya di muka bumi. Makrifatullah, yang akan membawa jiwa itu kepada rindunya... kerana jiwa-jiwa yang lahir ke dunia itu rindu pada Penciptanya... kerana dulu roh jiwa itu berada dekat sekali dengan Penciptanya...
Semoga makrifatullah itu membawa jiwa nan rindu kepada yang dirindui...

Tuntasnya, mari mengisi jiwa dengan makrifatullah kerana makrifah akan membawa diri menuju ketaatan dan ketundukan (islam,insyaALLAH)!
Kerana bimbang jika tidak diisi dengan makrifatullah, terisi pula jiwa-jiwa ini dengan kedurhakaan...


*Jiwa sang perindu yang sedang mencari-cari jalan menuju rindunya...*

No comments:

Post a Comment