Wednesday, November 23, 2011

Ikan Di Laut

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Perumpamaan itu
Siapa pernah dengar analogi ikan di laut?
Pernah makan ikan laut masin? Apa rasa ikan tu? Masin tak?
Seingat saya, ikan tu tak masinpun isinya...

Ikan yang hidup dalam laut masin, persekitaran yg masin tapi isinya tak jadi masin...
Begitulah sepatutnya seorang muslim. Terus hidup dan berkeliaran dalam tempat tinggalnya yang mungkin tidak menyokongnya untuk menjadi muslim yg taat tapi tidak menjadikan dirinya larut oleh suasana...

Susah, susah...
Itu suatu keperluan! Menjadikan diri hanya tersibghah dengan celupan ALLAH!

Di situ ada cabarannya! Kerana hati manusia yg begitu mudah berbolak balik, lebih cepat berbolak balik drpd air yg menggelegak...
Begitulah hatiku... Mungkin orang rasa aku kuat, tapi hatiku lemah sebenarnya...
(takutnya nak kata begini... seolahnya hati masih belum penuh dengan cinta ILAHI, masih belum berpaut teguh dgn tali ILAHI...wuhuhu...so sad...)

Bila Berinteraksi Dengan Silang Jantina
Aku tahu lemahnya hatiku bila berada dalam situasi yg memerlukan lelaki perempuan berinteraksi. Mungkin kerana tarikan fitrah (ok, jgn gunakan fitrah sebagai alasan utk membenarkan apa yg salah!), aku berasa senang dgn suasana interaksi itu. Aku
mudah merasa selesa dan akhirnya kurang menjaga diri dan tingkah laku (akhlak).

Mungkin ada yang bertanya, di mana salahnya merasa gembira berinteraksi, bertukar senyum, bertukar cerita dgn lelaki...
Bagiku, cukuplah hubungan lelaki dan perempuan itu pada perkara yg benar-benar perlu. Bagi aku, keperluan terbesar dalam hidup ini ialah mentaati ALLAH dan mengajak orang lain untuk sama-sama mentaatiNYA (suatu yg kadangkala, diri ini tak tertunaikan... T_T)...
Dalam melaksanakan ketaatan itu, perlukah bertukar cerita? Perlukah bertukar senyum? Bukanlah bererti tak boleh senyum langsung, tetapi ada hadnya...
Kerana bagiku, yg utama adalah hatiku sendiri... Aku gembira tetapi kemudian aku ragu-ragu dengan perasaan gembira bertukar senyum itu. Dan Nabi telah bersabda, yg tergaru-garu di hati itu adalah petanda dosa... Astaghfirullah 3x...

Mungkin orang lain tak rasa begini... Tapi inilah yang aku rasa... Tiada lain kuharapkan melainkan agar DIA memimpin diri ini utk merasakan apa yg benar dan dekat dengan redhaNYA...

Perlukan semua
Aku hanya insan yg lemah, yang sangat memerlukan sokongan semua untuk menjadi hambaNYA yang taat dan benar-benar berserah diri...

Aku perlukan rakan-rakan lelaki yg menjaga diri dan menghormati apa yg ALLAH perintahkan kepada kita (An-Nur:30-31)!

Aku perlukan rakan-rakan perempuan yg akan mengingatkan diri jika aku sudah melampaui batas... (hadis nasihat)

Aku perlukanMU,ya ALLAH untuk meneguhkan hati ini dan bimbinganMU agar aku mampu menempuh jalan dan membuat pilihan yg ENGKAU redhai dalam setiap tindakanku...

ALLAH, ALLAH, ALLAH T_T

La haula wala quwwata illa billah!~

^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment