Thursday, January 27, 2011

Baca dan Pena

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIH

Masih ingat lagi apa wahyu pertama ALLAH kpd Rasulullah SAW tercinta?

Al-'Alaq : 1-5
apakah signifikan wahyu pertama? ya, sgt signifikan kerana di situlah titik mula seruan ALLAH kepada manusia..titik mula yg akan menjadi 'turning point' kepada putaran paksi kehidupan manusia drpd jahiliyah kpd paksi islam. ini adalah titik yg sgt penting. titik perubahan atau garis sempadan antara ruang gelap dan ruang cahaya. antara ruang jahiliyah dan antara ruang hidayah islam.

ayat ini menyatakan seruan ALLAH kpd manusia agar membaca.
bagaimana harus kita membaca ? bacalah dgn nama Tuhanmu..
siapakah Tuhanmu itu? DIAlah Tuhan yg menciptakan.
cipta siapa? cipta manusia drpd segumpal darah.

bayangkan, dalam keadaan org2 quraisy yg ketika itu hidup bergelumang dgn penyembahan berhala, wahyu ALLAH turun utk menceritakan dan mengisytiharkan siapa Tuhan yg selayaknya disembah oleh manusia. dan pengisytiharan itu dimulakan dgn seruan utk membaca.

mengapa membaca?
kalau dilihat pd sejarah, masyarakat Quraisy yg didakwahi Nabi adalah masyarakat yg buta huruf. hanya beberapa org sahaja di kalangan org Quraisy Mekah ketika itu yg pandai membaca. antaranya ialah Umar al-Khattab. daripada wahyu pertama ini, ALLAH telah menyatakan kepentingan membaca sbg satu jambatan ilmu...dan ketika ini, ilmu terpenting yg harus diketahui adalah ilmu mengenal ALLAH.

betapa, pembangunan suatu tamadun itu juga terjadi dgn pembangunan tamadun ilmu dan dasar kpd perkembangan tamadun ilmu adalah membaca. ia adalah suatu gambaran bagaimana islam akan mengangkat tamadun kemanusiaan. satu petanda awal bahawa islam bukan hanya akan mengubah aqidah manusia yg caca marba kpd aqidah yg lurus, tetapi juga akan membangunkan kemanusiaan dan keilmuan. ini adalah bukti bahawa islam mahukan kemajuan tamadun ilmu.

masyarakat hari ini melihat ilmu suatu yg penting sehingga lahirlah beribu2 universiti dan sekolah2. pemerintah2 akan berfikir utk membina sekolah, memikirkan silibus2 kerana ingin membina modal insan yg akan menjadi tunggak kpd pembangunan sebuah negara. tanpa org2 yg berilmu pengetahuan, maka akan rendahlah martabat negara itu berbanding negara2 yg hebat keilmuannya; pd teknologi, penyelidikan, perubatan, kejuruteraan bahkan kesusasteraan...

nah, islam sejak awal penurunannya telah menyatakan kepentingan tamadun ilmu.

namun, harus diingat...ALLAH mengaitkan bacaan itu dgnNYA. semasa membaca, haruslah membaca dgn namaNYA. daripada suatu sudut, kita boleh mengatakan bahawa ALLAH menyeru kita utk memulakan bacaan itu dgn kalimah 'bismillah' = dengan nama ALLAH. lihatlah, seruan utk memulakan sesuatu perbuatan dgn menyebut namaNYA telah diseru dlm seruan terawal. maka, marilah kita sama2 mengamalkan membaca basmallah ketika hendak melakukan sesuatu pekerjaan.
drpd sudut yg lain, ia adalah suatu peringatan ALLAH bahawa kita harus membaca dgn tujuan utk mengenal DIA, memahami dan menghayati asma' (nama) ALLAH. nama2NYA atau asma'NYA itu terpapar di hadapan mata seluruh manusia melalui ayat2NYA; kalamullah dan alam semesta. bacalah bait2 dan kalimah2 pd buku2 sains dan matematik yg kita baca utk kita melihat asma'NYA. supaya kita lebih kenal DIA dan akhirnya membuatkan kita rasa ingin mengikuti jalan yg membawa kita kpd keredhaanNYA.

dan ALLAH menggambarkan namaNYA yg perlu kita beri perhatian adalah al-Khaliq (yg menciptakan). setelah kita disuruh meluaskan horizon pemikiran dgn membaca dan menambah ilmu, kita diseru utk merenung diri. sedarlah bahawa diri kita ini adalah suatu ciptaan oleh Yang Maha Mencipta.

ini adalah suatu seruan kpd ALLAH di awal da'wah yg penuh hikmah. ditunjukkan kpd manusia bagaimana hendak memahami siapa dirinya di bumi ini, tujuan dia berada di bumi ini dan siapa yg telah menghantarnya ke bumi ini. suatu persoalan asas yg sebenarnya bermain2 di minda dan fikiran kita.

kenapa aku lahir ke dunia..
siapa yg decide utk aku tinggal di atas dunia ini...
apa yg aku kena buat di sini...

persoalan2 ini akan dijawab oleh ALLAH dlm ayat2NYA yg bakal turun selama 23 tahun yg memerlukan manusia utk membaca. bahkan, alQuran itu sendiri terdiri drpd huruf2 yg perlu dibaca...sehingga hari ini, walaupun tak pandai bahasa Arab, siapa jua yg bergelar muslim boleh mengetahui ayat2 ALLAH dgn membaca al-quran itu..sungguh, al-quran itu adalah mukjizat Nabi SAW yg masih kekal utk menjadi penunjuk jalan utk manusia mengenal ALLAH.

'Yang mengajar dgn pena. Yang mengajar manusia apa yg tidak mereka ketahui.'
mengapa pena? jika kita imbas kenangan di sekolah atau semasa kita sedang belajar, pasti ada guru di hadapan. apa yg guru pegang utk mengajar kita? kapur tulis atau marker pen kan? utk ajar apa? apa yg murid2 tak tahu.
di sini, tergambar keindahan pemilihan kata olehNYA. guru atau pendidik pastinya dikaitkan dgn pena. anak murid pegang pen juga tp bukan sbg pengajar, tp sebagai org yg belajar...setelah menyalin, haruslah diikuti pula dgn pembacaan agar ilmu yg disampaikan itu diingati, difahami dan diamalkan.

sekali lagi, harus diingat...siapakah yg mengajar? Rabbil a'lamin...Tuhan sekalian alam, ALLAH.
ini suatu tanda bahawa manusia itu akan sgt2 bergantung kpdNYA utk memahami alam ciptaanNYA. tp, di sini ALLAH memfokuskan kpd penciptaan manusia itu sendiri... awal2 wahyu, DIA ceritakan bahawa DIAlah yg menciptakan manusia drpd segumpal darah. ini utk menggambarkan seruan; renunglah ke dalam dirimu sebelum engkau meneroka keluasan ilmu ALLAH di alam semesta..juga satu seruan bahawa, engkau dan alam ini adalah makhluk yg diciptakan.

sungguh, ini adalah satu seruan yg begitu mendasar, begitu fundamental, begitu asasi. seolah2 seruan ALLAH itu benar2 menuju kpd nukleus dan core seorg manusia itu.
masyaALLAH, ALLAH telah memilih satu titik yg cukup besar ertinya sebagai suatu permulaan utk mengajak manusia kpdNYA!

lantaran itu, marilah kita sama2 merenung dan beramal dgn wahyu pertama ini...insyaALLAH, step pertama utk beramal dgn ayat ini adalah dgn menghafalnya! ayuh beramal!

p/s : mari sama2 berusaha menguasai tamadun ilmu yg pernah gah di bawah panji muslimin. bg yg belajar di luar negara, bersungguhlah menguasai ilmu utk dibawa pulang ke tanah air muslimin. yg belajar di negara sendiri, bersungguhlah utk membangunkan tamadun ilmu di negara anda. di mana jua kita belajar dan menuntut ilmu, kita tahu matlamatnya ialah agar panji islam kembali berkibar di seluruh dunia...sedar tak sedar, kita sedang menyahut seruan iqra' ini tp adakah kita benar2 jelas bahawa ilmu2 ini kita ingin gunakan utk membawa manusia tunduk kpd ALLAH semata2!

doakan saya dan rakan2 yg sedang dlm minggu peperiksaan.. =)

2 comments:

  1. siti.. ;)
    moga Allah pmudahkan..

    moga langkah permusafiran untuk menuntut ilmu ini makin mendekatkan diri dengan Ilahi..

    uhibbukifillah.

    ReplyDelete
  2. mazni san...

    ameen..alhamdulillah, dh selesai exam & dh mula sem baru pun...

    awak apa khabar?
    ;)

    ReplyDelete