Saturday, December 10, 2011

~ Belong To ~

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Faktor Motivasi
Salah satu teori motivasi Maslow mengatakan bahawa perasaan 'belong to' atau tergolong adalah salah satu faktor yang boleh meningkatkan motivasi seseorang yang berada dalam sesebuah organisasi.
Itu teori untuk sebuah organisasi atau syarikat..

Sedar tak sedar, manusia adalah makhluk sosial; yang tak mungkin hidup sendirian sebaliknya sangat memerlukan orang lain dalam kehidupannya.
Setiap hari kita berada dalam lingkungan sosial; di sekolah, fakulti, hostel bahkan di rumah kita.
Apabila kita berada dalam lingkungan sosial ini, perasaan 'belong to' atau tergolong dalamnya akan menentukan selama mana kita akan berada bersama lingkungan itu.

Contohnya, kita berpiknik di tepi pantai bersama beberapa orang batchmates kita untuk buat
sandcastle aka istana pasir. Jika kita tak merasakan bahawa diri kita ialah sebahagian daripada kawanan ini, akan ada suatu perasaan untuk segera meninggalkan pantai itu. Sedikit kesalahan buat kita rasa cepat nak melenting. Gurauan dianggap sindiran. Deruan ombak jadi muzik yanh membingitkan telinga dan menyesakkan jiwa. Ukhwah dan senyum terasa hambar.

Sebaliknya, jika kita merasakan kita adalah sebahagian daripada kawanan ini, semua akan terasa indah... Walaupun makanan kita tertumpah dan tak dapat makan, itu adalah kenangan indah. Deru ombak terasa mendamaikan... Jiwa jadi tenang dan kasih semakin subur.

Penting Ni!
Perasaan belong to ini sangat penting, terutama dalam kita mengatur langkah bersama-sama untuk menegakkan yang makruf dan mencegah yang mungkar. Dalam saf kita, harus dibina perasaan tergolong dan terikat dan bersama dengan orang lain di sisi kita. PENTING! SUPER PENTING!
Perasaan ini harus dibina dan diciptakan oleh diri individu! Jangan biarkan diri tak merasai perasaan 'belong to' ini...
Bahkan ia adalah usaha semua orang juga! Kehadiran setiap orang harus dihargai sebaiknya dan binalah ikatan hati agar orang lain merasakan dia adalah seseorang bagi kita.

Kerana ukhwah itu teras kegemilangan...insyaALLAH...

^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment