Tuesday, March 1, 2011

Kelekatu

Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam: Adalah perumpamaan antara aku dengan kamu sama dengan orang yang menyalakan api, lalu datang kupu-kupu berebut-rebut untuk masuk ke dalam api. Lalu aku menahan kamu semua jangan sampai kamu masuk ke dalam api..

Tersebutlah suatu cerita.
Nabi sedang duduk di hadapan unggun api. Unggun api itu dihurungi oleh kelekatu yg banyak. Nabi lalu berkata kpd sahabat baginda... (sprti dlm hadis di atas)

~ disclaimer : cerita ini adalah suatu cerita yg pernah saya dengar, saya tiada sandaran hadis. tp, iA sama2 mencari hikmahnya...~

Bayangkan kita seorg diri di depan unggun yg menghangatkan malam kita. Lalu kita melihat kelekatu yg sememangnya kita tahu sgt suka kpd cahaya. Dalam malam yg gelap, pastinya sang unggun api itu yg menjadi tarikan sang kelekatu. Namun, kita tahu apa nasib sang kelekatu tika ia mendekat dgn api; akhirnya ia berguguran lemah.

Dengan kata mudah, sang kelekatu akhirnya membinasakan dirinya saat membawa dirinya dekat pd suatu yg disangkanya indah.

Apa perasaan kita melihat tindakan kelekatu ini?
JANGAN GI SITU!!!! NANTI MATI!!!!


kita lalu cuba menepis2 dan mengibas2 agar kelekatu itu tak pergi mendekat kepada api. seekor terlepas.
lihat di sebelah sana, ada lagi yg mendekati unggun yg semakin marak! tepis lagi! tp, byk sungguh rupanya kelekatu yg ada malam itu!

seorg diri memang takkan mampu menyelamatkan kelekatu itu... =(

Apa perasaan nabi SAW? baginda telah melihat sekian lama umat baginda menuju kebinasaan...hanyut dlm gelap jahiliyah dan tak mahu keluar kpd cahaya islam. tertipu dgn harta dan kesenangan dunia. hanyut dalam keseronokan yg fana.

bukan seorg dua...ramai...di sini, di sana...
bagaimana akan baginda capai setiap tangan mereka yg baginda kasihi ini, mereka yg baginda ingin sangat diselamatkan?

sabda baginda ini adalah sebagai suatu indikasi...tugas menyelamatkan manusia drpd kegelapan jahiliyah takkan mampu baginda laksanakan sendirian. baginda perlukan para sahabat yg baginda didik utk sama2 menarik tangan2 insan drpd lembah kebinasaan.

ini adalah suara iman yg tulus kpd Ilahi. ya, baginda adalah utusan ALLAH yg telah dilantik. namun, lihatlah jiwanya yg sungguh suci! kasih sayang baginda kpd insan2 yg masih belum menerima sentuhan islam melahirkan perasaan sebegini!

bagaimana perasaan kita yg juga telah disentuh sedikit kefahaman islam tatkala melihat insan lain dlm kealpaan? pasti tercuit perasaan ingin membantu, kan? seketika, kita terdiam sambil bertanya kepada diri...

'mampukah aku?'


sesungguhnya, ALLAH bersama kita! itu suatu keyakinan yg semestinya harus hadir dlm hati.

setelah itu, lihat sekeliling.. saya ada kawan2 yg sama2 faham! kalianlah pembantuku, dakulah pembantu kalian!

marilah sahabatku, kita sama2 atur langkah utk menyelamatkan ummah yg sdg derita ini! ingatkan daku andai daku terleka, kuatkan daku andai daku melonglai..

~yg selalu membayangkan, renungan sayu Rasulullah melihat kelekatu2 yg berguguran di sekitar unggun api~

No comments:

Post a Comment