Friday, March 25, 2011

Masih Mahu Berlengah?

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Masa adalah kehidupan. Berhargakah kehidupan ini bagi anda? Ya, pastinya ia suatu yg berharga. Jika tidak berharga, maka tiadalah orang2 yg berusaha bersungguh-sungguh utk melindungi diri drpd segala mara bahaya yg diketahui bisa menimpa tanpa diduga.(read:tsunami jepun)
Manusia belajar utk terus hidup...Cuba mengambil pengajaran drpd apa yg berlaku di sekeliling lalu berfikir dan mencipta suatu yg boleh membantu untuk meneruskan kehidupan. Tanpa jemu... tanpa putus asa...

Mengapa? Apakah motivasi mereka untuk terus berjuang menghargai kehidupan mereka?
1) Kerana sangat2 mengejar keindahan dan kesenangan duniawi..betul tak? Tapi bukan semua yg bermatlamat sebegitu.
Bunyinya terlalu selfish...

2) Kerana ingin menghargai insan-insan sekeliling dan nikmat yg disediakan oleh Al-Khaliq dgn sebaik-baiknya...
Yang ini, berbunyi lebih serius dan ada bayang-bayang tanda mensyukuri nikmatNYA.

3)Kerana ingin menjadi yg terbaik & meletakkan diri pd tempat paling tinggi dan dihormati
siapa yg tak nak jadi terrrbaik?


Mungkin saja ada byk lagi motivasi-motivasi yg bersifat jangka pendek yg menjadi pegangan ramai di kalangan kita hari ini..

Oleh itu, saya berhasrat utk berkongsi sedikit kefahaman. Semoga yg sampai kpd kalian adalah apa yg benar & DIA redha..

Apa motivasi kita?
Mukmin itu wawasannya ialah wawasan akhirat. Di mana akhirat itu? Bilakah ia akan berlaku? Tidak pernah kita ketahui. Lantaran itulah wawasan akhirat itu adalah wawasan yg paling panjang dan berkesinambungan dgn masa silam dan masa kita..

Dan Kami akan memasang timbangan yg tepat pd hari kiamat, maka tidak seorang pun dirugikan walau sedikit; sekalipun hanya seberat biji sawi, pasti Kami mendatangkannya (pahala). Dan cukuplah Kami yg membuat perhitungan.
21:47


Dalam ayat di atas, ALLAH berbicara tentang janjiNYA yg pasti, bahawa apa yg dilakukan oleh seorang manusia di atas dunia ini akan ditimbang, dihisab. Untuk apa? Untuk diberikan balasan yg setimpal, yg adil dan yg tidak akan menzalimi sesiapapun.

Bayangkan, kita seorang junior dr di sebuah hospital terkemuka, atau seorang guru pelatih drpd sebuah institusi perguruan yg baru memulakan khidmat (latihan) di situ. Kita tahu bahawa penilaian oleh senior dr atau penyelia kita akan menentukan sama ada kita layak menjadi seorang yg ditauliahi atau tidak. Betul tak?

Pabila menyedari bahawa kita akan dinilai, pabila tahu bahawa diri sentiasa diperhatikan, adakah kita akan berlengah? Adakah kita akan bermain-main sepanjang tempoh latihan kita itu? Ya, pasti tidak, kan?

Berlengah dan bermain-main bukan sifat kita! Kita adalah hamba ALLAH yg akan berusaha bersungguh-sungguh utk memaknakan kehadiran kita di atas dunia ini.

Ayuh sama-sama fikirkan...Adakah apa yg kita lakukan selama ini mampu MEMAKNAKAN KEHIDUPAN DUNIA kita yg akhirnya bisa menjadikan apa yg bakal kita perolehi di akhirat kelak BUKAN SUATU KERUGIAN?

Mari sama-sama hitung-hitung...renung-renung...belek-belek kembali jadual harian kita, jadual mingguan kita, jadual bulanan kita...

Apakah yg telah kita lakukan selama ini adalah suatu yg bisa membuatkan ALLAH tersenyum kpd kita di hari penghisaban kelak?

Ya, kita bahagia dgn segala kenikmatan yg kita perolehi. Sedang kita terlupa firman ALLAH di atas iaitu bahawa ALLAH akan menghitung, menghisab dan menilai bagaimana kita menggunakan pemberianNYA itu.

Kenikmatan yg banyak...Hisabnya juga pasti berat...

Ingat ini tak? "Great power comes with great responsibility."

Power = Nikmat di dunia
Responsibility = Bagaimana menggunakan 'power' di dunia(A) + Perhitungan/penilain ALLAH terhadap (A)

Amanah adalah suatu yg berat utk dipikul. Berapa ramai di kalangan kita yg sanggup terima jawatan dlm sebuah organisasi?
Ya, gembira bila menerima perlantikan...Setelah beberapa lama dilantik dan melaksanakan tanggungjawab, adakah masih gembira seperti ketika mula-mula dilantik?
Alhamdulillah, jika sepanjang pengurusan kita semuanya lancar..Bagaimana jika tika kita mengurus bertali arus masalah yg timbul? Berat, berat sekali beban amanah itu.

Menjadi seorang anak orang kaya juga adalah suatu tanggungjawab dan amanah...Menjadi anak seorang miskin juga adalah tanggunjawab dan amanah...Tinggal di hostel, kita bertanggungjawab menjadi ahli hostel yg baik..
Di mana jua, amanah itu sentiasa bersama kita!

Lantaran itu, masih mahu berlengah-lengah kah?
Masihkah mahu bersenang-senang dgn melayan cerita-cerita yg hanya seronok ditonton sendiri sedang di luar masih ramai yg terlupa..??Mereka sedang menanti-nantikan kehadiran insan yg akan mengingatkan mereka...

Masih mahu bergelak ketawakah ketika saudara-saudara terdekat kita menangis tanpa ada insan yg peduli? Yang dekat tak mampu mengembalikan senyum di bibir mereka..Apatah lagi yg jauh (drpd sudut geografinya), yg sedang gembira bersama kawan-kawan dan keluarga tersayang...

Masih mahu beralasankah untuk memikul amanah kpd ALLAH ini? Amanah untuk menjadi hamba dan khalifahNYA... yg akan menuntut semuanya; jiwa raga, tenaga dan harta yg dimiliki.

Ayuh, orak langkah untuk memikul amanah ini! Dengan satu wawasan dan visi...iaitu kembali kpd ALLAH...
kita akan dinilai dahulu olehNYA sebelum DIA menyatakan persetujuanNYA utk mengiktiraf apa yg kita lakukan.
Dan nilaian ALLAH itu...hanya DIA yg tahu...

ALLAH itu penuh dgn segala sifat kesempurnaan! Maka, pasti expectation ALLAH kpd hambaNYA juga adalah expectation yg tinggi, kan? Tinggi.. namun bisa, mampu dicapai oleh kita semua...kerana DIA telah berjanji bahawa hambaNYA pasti akan mampu menghadapi apa sahaja yg menimpa mereka...



^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

1 comment: