Friday, January 6, 2012

Medic, seriously? (0_o)

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

1st of all, don't expect this post to be in english... ;)

Sekarang sudah masuk tahun ketiga aku di sini, di bumi Olomouc,Czech Republic untuk menimba ilmu perubatan aka kedoktoran.
Dua tahun sudah berlalu... Dua tahun mempelajari perkara-perkara teori, tahun ini akan memasuki fasa transisi menuju kepada klinikal. Anatomy, physiology, biochemistry, biology, biophysics; semuanya adalah ilmu-ilmu asas yang diperlukan untuk memahami subjek-subjek klinikal...

Pada tahun ketiga ini, sudah mula belajar pathophysiology, pathology, microbiology...aku termuhasabah...

Sejauh mana ilmu-ilmu yang aku pelajari 2 tahun sebelum ini benar-benar aku kuasai untuk aku menghadapi subjek-subjek klinikal yang aku sudah mula pelajari semester kelima ini?

Sejauh mana masa dua tahun yang sudah berlalu itu aku gunakan dengan sebaiknya?

Jawapannya..
AKU MASIH BELUM SERIUS...

Astaghfirullah 3x... Ini sungguh pengakuan yang memalukan diri sendiri... Namun, walaupun pahit kebenaran itu harus ditelan jua... Dan jika mahu jadi mukmin yang beruntung, hari ini harus lebih baik daripada semalam... Kata orang putih,'There's still room for improvement.'

Bila Perlu Serius?
Untuk menjadi seorang doktor atau pengamal perubatan, ia adalah suatu perkara serius! Ada tanggungjawab besar yang tergalas. Saat kita memilih jalan ini (karier sebagai seorang doktor), kita sebenarnya telahpun secara tidak langsung mengikat diri dengan sebuah perjanjian bahawa kita akan serius!

Premis 1 : How can we play with human life?
Premis 2 : A doctor deals with human life.
Conclusion : How can a doctor plays with human life?

huhu... Seorang pelajar perubatan ialah seorang bakal doktor. Sebagaimana seorang doktor harus serius dalam segala keputusan dan diagnosisnya terhadap seseorang pesakit, begitulah seorang pelajar perubatan harus serius dalam setiap ilmu perubatan yang ditimbanya!

Serius yang Bagaimana , ye?
1) Harus cuba memahami bukan sekadar menghafal fakta.
Beware! Dalam bidang ini, anda akan menemui ribuan fakta penting yang perlu diketahui dan diingati... Sebaiknya, fakta-fakta ini bukan hanya diingati untuk tackle soalan peperiksaan. Fahamilah setiap benda yang dipelajari supaya ia lebih mudah diingati dan lebih bermanfaat untuk masa depan. Kerana target kita bukan hanya mahu menghabiskan 12 semester di medical school, tapi kita sedang mempersiapkan diri untuk sebuah karier penting iaitu mengubati pesakit-pesakit.

2) Harus tumpukan perhatian ketika dalam kelas & tutorial.
Jangan main handphone atau dengar muzik. Maksimakan perhatian supaya nanti senang bila nak ulangkaji. Bolehlah bertanya jika tak faham. Kalau segan nak tanya di khalayak ramai, boleh juga tanya pensyarah selepas lecture tu atau set masa untuk buat consultation.

3) Hadiri lecture dan tutorial dengan niat untuk menuntut ilmu dengan cikgu tu, tak kira cikgu tu best atau tak..
Bila namanya cikgu, pasti ada ilmu di dadanya yang boleh kita ambil. Teringat kata seorang teman, 'ilmu itu suatu yang mulia,maka muliakanlah penyampai ilmu itu.'
Kerana islam sendiri mengajar kita untuk menghormati pengajar atau penyampai ilmu.

4) Perlu sentiasa perbaharui niat
Ini persoalan paling utama untuk kita membina keseriusan dalam diri. Dalam setiap perbuatan kita, sedarilah bahawa semuanya akan dihisab. Sedarilah bahawa kita sendiri perlu jelas mengapa kita melakukan ini. Bimbang jika kita tidak jelas, kita akan senang terayun oleh arus dunia dan kelalaian sehingga kita tergelincir daripada tujuan sebenar kita berada di sekolah perubatan ini. Sehingga kita tidak belajar untuk menjadi seorang doktor, sebaliknya kita belajar untuk menghabiskan semester.

Kemuliaan Ilmu
Apa jua ilmu, sebenarnya adalah ilmu ALLAH. Mengapa ilmu itu suatu yang dianggap mulia? Kerana ilmu sepatutnya membawa kita mengenal kebesaran dan kesempurnaanNYA. Ilmu adalah antara ayat-ayat (tanda-tanda) ALLAH.
Jika kita rasa seronok mencari ilmu, kita sebenarnya sedang seronok menuju kemuliaan. Dan kemuliaan tertinggi ialah kemuliaan ALLAH kepada hambaNYA yang beriman... Ilmu sepatutnya menambahkan iman seterusnya membuka jalan kepada kita untuk meningkatkan amal soleh kepada ALLAH.

BE SERIOUS, now or never!
Kemuliaan itu suatu yang serius!
Ilmu itu serius!
Menjadi seorang pelajar perubatan itu serius!

Firman ALLAH dalam surah Abasa ayat 23,
'Sekali-kali jangan begitu! Dia (manusia) itu belum melaksanakan apa yang DIA (ALLAH) perintahkan kepadaNYA.'

Bagiku, ini satu peringatan pendek yang menggoncang jiwa bahawa 'aku masih belum serius!'
Hidup di dunia ini adalah untuk melaksanakan tugas sebagai hamba dan khalifah yang akan memakmurkan alam dengan kesejahteraan islam. Maka, keberadaan kita di sekolah perubatan ini sepatutnya selalu berorientasikan tujuan ini... Tujuan penciptaan kita ialah apa yang ALLAH sebutkan dalam ayat di atas sebagai 'apa yang DIA (ALLAH) perintahkan kepadaNYA'.

Keseriusan ; harus bermula dari saat diberikan kesedaran! Mulalah untuk serius di jalan ini... Kerana ini jalan menuju redha dan cinta ILAHI...

Jika ditanya,
mengapa mahu serius dalam studimu?

Akanku jawab,
kerana aku cinta... cinta kepada ALLAH; yang telah memberikan segala nikmat terbaik untukku di dunia ini... yang telah menyediakan semuanya untuk aku berusaha menggapai cintaNYA...

How can we be not serious on this really big matter (searching for ALLAH's love)?

^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment