Sunday, June 24, 2012

PPM & Euro

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Banyak yang ingin dikongsi dengan semua tentang perkembangan dunia. Namun, terasa ada halangan-halangan yang buatku tak berhasil menukilkan sesuatu untuk dikongsi. (Ah, mungkin ia sebenarnya adalah alasan sahaja.. Masa itu milik ALLAH. Mintalah ALLAH cukupkan masa untuk kita realisasikan apa yang kita mahu lakukan~!)

insyaALLAH, ini hanya sedikit lontaran fikiran untuk dikongsi..

Pilihanraya Presiden Mesir (PPM) & EURO 2012 
Let's see what's happening around us~
Di benua Eropah, kehangatan EURO 2012 di Poland berjaya menghantar gelombangnya ke seluruh pelosok dunia hingga ke ceruk-ceruk negeri di bumi Malaysia yang begitu kecil.

Di Timur Tengah, pilihanraya presiden sedang hangat berlangsung. Perjuangan rakyat Mesir untuk mendapatkan kebebasan dan keadilan seolah diejek oleh segala perancangan saki-baki Rejim Mubarak. Golongan pemerintah ini kelihatannya tidak mahu menyerahkan tampuk pimpinan kepada golongan lain (dipanggil golongan islamis)..

Kuku besi.. Sepertinya, kuku besi itu masih lagi bertahan tidak mahu mengalah untuk terus mencengkam kekuasaan yang dipegang. Sedang rakyat sudahpun bersuara menolak kekejaman kuku besi itu..

Seolahnya, suara rakyat yang mahukan revolusi dan pembaharuan itu diendahkan, mereka tutup telinga mereka daripada mendengar suara-suara itu. Mereka hanyut dalam keseronokan melihat darah orang yang menentang mereka. Mereka seronok melihat derita orang-orang yang berhajat menjatuhkan mereka daripada singgahsana kekuasaan.

Penting Ke?
Pentingkah untuk kita ambil tahu tentang perjuangan rakyat Mesir?
Pentingkah untuk kita ambil tahu tentang EURO 2012?

Apa agaknya neraca kita?
____

Kita berada di negara di mana berlakunya peristiwa besar ini? >dah ada kat sini, takkan nak jadi ignorant & noobs sgt about what's happening in your house?<
Kita memang sangat sukakan politik atau sukan bola sepak? >gua memang takleh tak ambil tahu pasal minat gua ni<
Semua orang sibuk sebut-sebut tentang dua event bersejarah ini? >well, it's historic dude! how can you just let it go..<

_____

Kaca Mata Kita

Sifirnya mudah saja..
1) Apa yang memenuhi kotak fikiran kita? Apa yang menjadi minat kita?
Yang kita minati itulah yang selalunya akan memenuhi kotak fikir dan ruang lingkup pemikiran kita.

2) Apa yang besar dan penting untuk kita?
Yang kita minati dan jadi suatu yang memenuhi fikir kita itulah yang akan jadi suatu yang besar buat diri kita.

Persoalannya ialah, apa neraca yang ALLAH mahu kita guna???? @_@
Semestinya neraca ALLAH!

Macam mana nak tahu neraca ALLAH itu yang bagaimana?
Mestilah harus merujuk sumber paling asli yang ALLAH jamin akan pelihara hingga ke akhir zaman; Al-Quran...
Nabi pun pesan; kalau berpegang pada Al-Quran dan sunnah, nescaya kita takkan sesat.
SO, PEGANGLAH, RUJUKLAH AL-QURAN & SUNNAH BAGINDA SAW.

Rasulullah SAW telahpun mengisyaratkan kepada kita bahawa tidak jika kita tidak berfikir tentang orang islam, Nabi tak mengaku kita sebagai sebahagian daripada kalangan baginda.
Fuhhhhhhhhh... Apa ek perasaan bila baca hadis baginda SAW ni?

Em...
Hurm...
Erk.. T_T

Of course lah harus bergetar seluruh sendi dan jiwa raga!
Nabi tak mengaku umat tu!!

Tak takut? Mungkin sebab tak rasa ada apa-apa kehilangan ye jika Nabi tak mengaku umat?
Mungkin harus disebut suatu perkataan ; SYAFAAT.

Di akhirat kelak, kita akan dihisab. Jom sama-sama renungkan, banyak mana, tinggi mana sudah kita beramal dalam umur kita yang sudahpun berlalu? Layakkah semua amal jadi tiket masuk syurga ILAHI?
Namun, ALLAH janjikan bahawa kita boleh dapat 'kabel'~ ala-ala recommendation gitu..
KABEL aka SYAFAAT! ~

Kalaulah baginda SAW dah tak mengaku kita sebagai umat baginda, bolehkah agaknya kita mendapatkan syafaat baginda??

...


Luaskan Horizon Pemikiran
Sebenarnya, kita harus sama-sama luaskan horizon pemikiran kita. Don't just stop and say yes to what dunya is providing and displaying to us! Coz dunya always cheats you~!

Luaskan; bahawa hidup kita bukan dunia sahaja.. Sebaliknya dunia ini adalah ladang menanam amal dan mencari bekal sedangkan akhirat tempat kita akan dihisab dan ditentukan mana tempat akhir kita akan berkampung (syurga atau neraka).

Carilah medan amal yang bisa memberi manfaat kepada diri dan ummah.

Kalau keep updating EURO boleh buat kita semangat nak jadi sihat dan tinggi stamina, silakan! Tapi, sila hati-hati jangan sampai EURO tu jadi sebab kita tak cukup duit nak infaq untuk tabung Palestin & Syria bulan ini. Jangan sampai tengok EURO sampai terabai cerita warga Rohingya yang dibunuh di Myanmar yang sebenarnya taklah begitu jauh daripada tanah air kita tercinta..

Kalau keep updating Pilihanraya Presiden Mesir buat kita makin kenal erti sebuah perjuangan mendapatkan kebebasan, silakan! Jangan sampai hanya sedih tengok gambar tapi tak kirim doa untuk mereka melalui Qunut Nazilah.. Jangan sampai obses dengan Dr Mursi sampai terlupa untuk muhasabah diri dan perkasakan tarbiyah diri untuk jadi sebaik dan sehebat bakal pengislah dunia ini!

Ayuh, dapatkan inspirasi dan beramallah!
Tinggalkan apa yang mengganggu kita beramal agar prestasi mampu diperkasa untuk memacu kemajuan diri (jangka masa pendek) dan kemajuan ummah (jangka masa panjang).
Apapun, pemuda luar biasa adalah mereka yang fikir lebih tentang orang lain lebih daripada dirinya sendiri.. Renung-renungkanlah apa yang utama..



  

^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete