Tuesday, September 25, 2012

Mencari Tinta Cintaku

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang


RINDU YANG HILANGDengan nama kekasihku, kumulakan bicara yang sekian lama terpendam kerana kelu untuk berbahasa. Tiada kata mampu kuungkapkan untuk kubicarakan rindu dan cinta yang terasa hilang seketika dek hanyut memikirkan diri sendiri. Ketika datang ketukan dan percikan-percikan yang menyilaukan pandangan, membuatku tersedar bahawa daku tidak sendirian, bahkan punya tanggungan untukku fikir,belai dan jagai.. 

Tanggungan yang kuterima kerana telah mengikat hati dan diri dengan cinta ini. Cinta ini yang terlalu istimewa, sayangnya kadangkala kuabaikan dan kuletak di belakang bayang-bayang yang menggoda. Bayang-bayang yang mengajak aku meninggalkan cinta istimewa itu. 

LAKARAN CINTA MEREKA
Cinta ini bukan cinta yang baru tercipta. Bahkan ia cinta yang telah sekian lama menyuburkan dunia dengan kebaikannya. Mereka yang sudah berapa keturunan mewariskan cinta ini agar tidak terhapus dek hebatnya marak kebencian dan kesombongan hingga tiba padaku serpihan cinta itu. Saat aku disapa cinta yang diwariskan ini, aku tahu bahawa keasliannya harus kupelihara. 

Kisah-kisah cinta mereka itu masih bisaku baca. Mereka melakar cinta ini dengan segala yang mereka miliki.. Segalanya...
Nuh melakar cinta ini dengan segala kesungguhan walau lakarannya tidak dipandang bahkan diperolok-olok. Bayangkan juga betapa terlukanya jiwa seorang suami dan bapa ketika cintanya tidak disahut isteri dan anak yang dikasihi. 
Ibrahim melakar cinta dengan jiwa hamba yang sungguh-sungguh taat kepada Yang Maha Esa. Berilah apa jua perintah, pasti ditaati dan dilaksanakan dengan jiwa ketaatan, walau terpaksa berjauhan dengan yang tersayang atau hingga perlu mengorbankan jiwa.
Musa melakar cinta dengan kesabaran yang luar biasa terhadap segala kerenah kaumnya. Ya, sukar sekali baginda menanam cinta itu ketika jiwa-jiwa mereka mudah terikut-ikut dan terpengaruh oleh musuh cinta itu. 
Muhammad melakar cinta itu dengan segala kemampuannya menjadi contoh dan ikutan. Akhlak mulia dan kekuatan jiwanya menjadi kekuatan yang mengalir hingga cinta itu masih hidup hingga kini. 

TINTA CINTAKU
Ya, kerana cinta itu adalah cinta dari Yang Maha Hidup.. 
Akanku lakar juga cinta itu untuk kupersembahkan kepada Yang Maha Melihat. 
Mereka melakar cinta itu dengan darah dan keringat. Mereka melakar cinta itu dengan segala kemanusiaan dan fitrah. 
Moga lakaran cinta mereka bisaku manfaatkan untukku cari tinta cintaku.  



^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment