Wednesday, January 30, 2013

Andai Terasa Berat

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Sudah lama laman ini kutinggalkan. Alhamdulillah, ALLAH melorongkan hati ini untuk kembali mengisi ruang yang ada dengan sedikit kesempatan waktu yang dikurniakanNYA.

RASA HATI
iA, kali ini ingin sekali kubicarakan rasa hati ini. Ya, aku tak mahu rasa ini hilang ditelan masa dan kesibukan dengan pelbagai urusan yang memenuhi diari hari.

SEBUAH PERKENALAN
Telah sekian lama aku berkenalan dengan jalan ini, sebuah jalan suci dan utama. Sebuah jalan yang menyucikan diriku dan jalan yang menyelamatkan daku daripada kenistaan dunia. Aku bersyukur atas perkenalan ini. Benar, setiap kali aku teringat bagaimana aku berkenalan dengan-MU di atas jalan ini aku pasti akan tersenyum dan hatiku akan sebak memikirkan Engkau sudi memilih diri ini.

Siapalah diri ini untuk berada bersama gerabak dakwah ini. Siapalah diri ini untuk sama-sama menggerakkan dakwah di sisi hamba-hambaMU yang jaaaaaauhhhhh lebih hebat amalnya, yang jaaaaauhhhhh lebih dekat hubungannya denganMU, yang jaaaaauhhhhhhhhhh lebih, lebih, lebih baik daripada diri ini.
Ya, terlalu banyak kekurangan yang ada.

Namun, tika Engkau telah menerbitkan rasa untuk berdakwah dan komited terhadap tarbiyah, apakah harus aku berpaling? Bukankah berpaling itu tanda sombongnya diri, tanda tidak mahu mensyukuri nikmat yang disediakan untuk hambaMU?

KEPAHITAN
Jalan yang menyucikan ini ditempuh dengan segala keindahan dan kepahitannya. Pahitnya berubah-ubah namun manisnya selalu bertambah.

Adakalanya pahit itu benar-benar mencengkam sehingga langkah jadi lemah. Saat itu, syaitan mula berlari-lari dalam salur darah dan menghasilkan impuls-impuls yang berbisik negatif; berpalinglah, tinggalkanlah, menjauhlah..

Adakalanya, pahit itu terasa begitu berat untuk ditanggung oleh dada. Sesak. Lemas.

ANDAI TERASA BERAT
Tika kepahitan itu melemahkan langkah, memberatkan kepala, menyesakkan dada; carilah masa seketika. Untuk apa? Untuk bersendirian dan berbicara denganNYA. Mohonkan kepadaNYA agar dikembalikan semula perasaan ketika mula-mula diri disentuh tarbiyah.

Ya, mungkin sahaja diri terpaut dengan tarbiyah dan dakwah ini kerana makhlukNYA; senior yang baik, ukhuwah yang sangat erat, dapat menjelajah negeri.

Tetapi, bukankah tarbiyah telah mengajar kita agar mengikhlaskan semuanya kerana DIA? Dakwah ini ialah seruan kepada ALLAH. Dakwah ini milik ALLAH. Jalan ini diatur oleh sunnatullahNYA. Lalu, adakah sebarang ruang untuk kita letakkan sebab-sebab selain ALLAH dalam kita meniti jalan dakwah ini?

Jawapannya : Tiada

ALLAH itu Maha Esa, Maha Besar, Maha Berkuasa. Cukuplah asmaNYA menjadi penguat hati kita. DIA satu-satunya tujuan dan sebab. DIAlah yang berkuasa mengurniakan kita kekuatan dan petunjuk agar kita sentiasa lurus menujuNYA.

Ya, sucikan hati kita daripada asbab lain dalam mengharungi jalan dakwah ini. Di situlah kekuatan.

Dengan segala kesempurnaanNYA, hanya DIAlah penenang hati kita dan yang mampu menguatkan kaki kita untuk terus melangkah. Dengan segala kesempurnaanNYA, menjadi kecillah segala cabaran dan ujian.

#Dan kerana kadangkala aku lupa, Engkaulah satu-satunya sebab aku berada di jalan ini.
Wahai Dzat yang membolak balikkan hati, tetapkanlah hati-hati kami di atas jalanMU dan ketaatan kepadaMU.

 ^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment