Tuesday, May 21, 2013

Syukurilah

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Renung kiri dan kanan; pakaian dalam beberapa almari, bantal dan katil yang selesa, pinggan mangkuk yang tersusun rapi di raknya, bilik mandi yang mewah dan berfungsi dengan baik.. 

Patut kata apa?
Alhamdulillah.. syukur lillah..

Renung ke dalam skrin telefon; telefon sentuh skrin, punya kamera cantik, mudah menghubungi keluarga yang jauh di mata dengan Skype yg ada dalam android. 

Patut kata apa?
Alhamdulillah.. syukur lillah..

Buka dompet; ada duit beberapa keping yang mencukupi untuk sebulan lebih belanja, ada kad diskaun untuk pasaraya-pasaraya, ada kad debit yang ada beberapa ribu matawang.

Patut kata apa?
Alhamdulillah.. syukur lillah..

Pejam mata; nampak ibu ayah dan adik-beradik, terbayang wajah sahabat-sahabat dan guru. 

Patut kata apa?
Alhamdulillah.. syukur lillah..

ALLAHU AKBAR! Rupa-rupanya banyaaaaak sekali nikmat-nikmat yang ALLAH kurniakan kepada kita untuk kita ... 
SYUKURI!

Kita sedar tak bahawa semua yang kita ada hari ini, tatkala ini adalah nikmat kurniaan ILAHI? 
Kalau belum tersedar, JOM rasainya! 

Katakan dengan lidahmu, kepada hati & fikirmu ; ALHAMDULILLAH, syukur ya ALLAH untuk semuuuuuuuuua nikmat yang ENGKAU kurniakan kepadaku! 

Eh, tapi ada lagi lah nikmat yang ALLAH kurniakan kepada kita!!?

Oh? 

Yeszaaa.. Serius! 

Itulah IMAN dan ISLAM. 

ALLAHU AKBAR! 

Bagiku, iman & islam itu hanya benar-benar kurasakan sebagai sebuah nikmat kurniaan ILAHI adalah setelah daku berkenalan dengan cik TnD..

TnD?

oh..itulah Tarbiyah dan Dakwah.. 

Subhanallah! Rupanya TnD juga adalah nikmat ALLAH untukku! 

Ya, tidak pernah kuminta dikurniakan nikmat tarbiyah dan dakwah ini. 

Pernah saja hati ini berbolak-balik, rasa berat dan tak mampu. 
Namun, tadaburku pada ayat-ayatMU seringkali menarik hatiku yang cenderung untuk gelincir agar teguh berjalan di atas jalan tarbiyah dan dakwah ini. 
Namun, sirah anbiya dan kisah sahabat seringkali mengejekku yang kadangkala jadi lemah. Tapi, selalunya kisah mereka buatku cemburu untuk jadi semurni,seikhlas,setegar hati mereka.
Namun, kata-kata hikmah para pejuang dalam tulisan-tulisan mereka sering membuat aku malu dan menjadikan aku teringin mengikuti langkah mereka.
Namun, insan-insan yang ENGKAU hantarkan untuk membawaku berkenalan denganMU di jalan tarbiyah dan dakwah ini tak pernah henti menghulurkan tangan mengajakku bersama mereka mengejar keredhaanMU di jalan ini. 

Sungguh, kedua-duanya juga adalah nikmat ALLAH untukku syukuri. YES, absolutely! Kena syukuri hadirnya kedua-dua nikmat ini dalam hidupku! 

MENSYUKURINYA
Untukku syukuri semua nikmat yang ALLAH kurniakan, aku tahu bukan hanya dengan kata-kata bahkan harus dibuktikan dengan perbuatan. 

Sujud syukurku untuk semua yang telah dikurniakan-NYA kepadaku.. Apa salahnya, untuk setiap hari bersujud syukur atas nikmat dakwah dan tarbiyah yang diberikan oleh ALLAH ini. 
JOM! *angkat kening 2x*

Bersungguh-sungguh merelakan diri ditarbiyah dan mentarbiyah, bersungguh-sungguh melaksanakan amal dakwah; ya, itu juga tanda syukur,insyaALLAH!

Mempertahankan keduanya di penjuruku adalah tanda syukurku. 

Dan masih banyak lagi yang perlu kulakukan untuk membuktikan syukurku.. (even yang telah cuba dilakukan pun masih terlalu banyak kekurangannya).

ya ALLAH, bantulah diri ini mensyukuri nikmat tarbiyah dan dakwah ini! 

ya ALLAH.. Di jalan ini aku berkenalan denganMU.. Tetapkan aku berjalan di jalan ini agar aku bisa meraih cintaMU..

^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment