Saturday, April 2, 2011

Kita Saling Memerlukan

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Dan KAMI menciptakan kamu berpasang-pasangan
(An-Naba' :8)


Banyakkan benda2 di sekeliling kita yg berpasang-pasangan? Matahari pasangannya bulan, bunga pasangannya kumbang, malam pasangannya siang, laila pasangannya majnun, romeo pasangannya juliet...Pasangan lelaki adalah wanita.

Apakah hikmahnya diciptakan pasangan2 ini?

Orang2 yg beriman lelaki dan orang2 beriman perempuan setengahnya menjadi pembantu bagi yg lain. Mereka menyuruh dengan ma'ruf dan melarang drpd yg mungkar
(At-Taubah : 71)


Sesungguhnya Islam itu diturunkan olehNYA sebagai rahmat kpd seluruh alam. Membawa manusia kpd mengesakan ALLAH itu adalah tujuan kpd penciptaan insan di dunia ini. Maka, segala yg DIA kurniakan dalam kehidupan kita adalah sebagai kelengkapan utk melaksanakan tujuan penciptaan itu.

Demikian jugalah wujudnya 2 jenis manusia (lelaki dan wanita). Tujuannya adalah supaya lelaki dan wanita saling bekerjasama dan membantu utk menegakkan hak ALLAH sbg satu-satunya Ilah di atas dunia ini.

Kita diciptakan berbeza drpd segi fizikal, emosi dan intelek. Lelaki dikurniakan susuk tubuh yg lebih kuat drpd wanita.
Daripada segi sudut fikir dan sudut pandangan juga berbeza..Wanita suka memikirkan semua perkara drpd yg besar hingga kepada yg paling kecil hingga adakalanya yg kecil yg lebih difikirkan.
Kalau emosi, lelaki mmg tak boleh tandingi wanita. Bab2 menyentuh hati, selalunya mesti lelaki kalah. Tak kira emosi yg positif atau yg negatif...

Setiap ciri2 yg dimiliki membuatkan cara kerja kita berbeza, gaya kita berbeza...adakah berbeza itu bermakna teruk atau tak bagus?

Tidak. Ini adalah ketentuanNYA yg mengandungi hikmah utk direnungi hamba-hambaNYA yg beriman utk melaksanakan peranan mengajak manusia sujud hanya kpd ALLAH.

Kalau DNA terbina dgn konsep 'complementary base pairing', begitu juga kita. Di sini, DNA ialah peranan kita utk mengajak manusia kpd ALLAH. 'Nitrogen base' itu adalah kita, lelaki dan wanita. Terciptanya kita dgn segala ciri yg dikurniakan ILAHI adalah utk kita sama2 membina sebuah peradaban kemanusiaan yg tunduk hny kpd ALLAH.

Kesimpulannya, jika di satu tempat hanya wanita yg berperanan dan berusaha utk melaksanakan amanah ALLAH (menegakkan yg ma'ruf,mencegah yg mungkar)sedangkan lelaki terus mempertahankan keegoan dan menjadi faktor penarik wanita meninggalkan suruhan ALLAH, maka matlamat itu takkan mampu dicapai.
Jika di satu tempat hanya lelaki yg bertungkus lumus mengajak manusia tunduk kpd ALLAH dan menghindari segala bentuk maksiat, tetapi wanitanya terus2an menjadi faktor yg melemahkan lelaki maka matlamat tidak akan tercapai.

Kalau DNA ada yg mengalami mutasi sehingga menyebabkan sel melaksanakan fungsi yg salah (kerana ada nitrogen base yg termutasi), begitu jugalah ummah ini. Jika kita (lelaki dan wanita) menjadi seseorang yg tidak mengikut acuan ALLAH, maka akan porak perandalah ummah...Tiadalah ummah yg tunduk kepada ALLAH semata-mata. Tiadalah ummah yg menjadi agen rahmat di atas muka bumi...

Wahai lelaki dan wanita,
mari kita sama2 perbaiki diri dan menjadi seperti yg Maha Pencipta mahukan. mari sama2 koreksi diri berpandukan Al-Quran al-kareem... Kitab suci yg menyucikan jiwa dan diri kita, insyaALLAH. smg kelak, akan lahirlah sebuah ummah yg harmoni dan sejahtera.

Ingat, kita adalah 'nitrogen base' yg membentuk DNA ummah...

^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment