Monday, April 18, 2011

Betulkan Semula Kompasmu


Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang


Alhamdulillah, diberikan izin olehNYA utk menyertai 'The Professional Muslim Generation : The Road To MUDr' di Cesky Brod, Prague. Banyak benda yg saya perolehi dan pelajari drpd pengisian sendiri dan daripada sharing2 bersama para peserta.

Kesinambungan Idea
Secara keseluruhannya, saya terasa bahawa TPMG tahun ini begitu dekat temanya dgn TPMG tahun 2010 (TPMG : SPS aka Super Power Student). Jika tahun lepas, perbincangan banyak berkisar kpd tema utk menjadi medical student yg luar biasa, tahun ini perbincangan berpusat pula kpd persediaan utk menjadi seorang doktor muslim yg sebenar.

Ingin menjadi pelajar yg superior drpd pelajar lain, kita perlu ada satu paradigma yg benar dan lurus. Perlu ada satu persepsi yg benar terhadap diri sendiri iaitu bahawa sebagai seorang muslim kita adalah agen rahmat untuk seluruh alam. Di samping itu, jka ada paradigma yg tidak benar, paradigma ini harus disingkirkan supaya kita benar2 boleh menjadi pelajar yg superior. Paradigma yg tidak benar dan harus disingkirkan daripada diri kita ialah eurocentrism (melihat dunia dgn kacamata barat). Jika mata kita masih memakai kacamata barat, pastinya sukar utk kita melihat dunia dgn kacamata islam. Kerana islam dan segala ideologi lain takkan pernah mampu bersama dan bersatu (ibarat hydrophobic substance dan hydrophilic substance takkan pernah larut dalam each other.

Point ini diperkukuhkan lagi oleh speaker kali ini, yg menyebutkan tentang bagaimana ajaran islam itu menetapkan hukum.

Kenapa persoalan penentuan hukum ini penting? Kerana sebagai seorang doktor kelak, kita akan berhadapan dgn pelbagai keadaan yg memerlukan kita untuk membuat keputusan, antara sains perubatan atau tuntutan ad-deen.

Neraca apakah yg kita perlu gunakan utk menentukan keputusan kita?
Sudah tentu, sebagai seorang muslim jawapannya ialah mengikut syariat yg digariskan oleh Islam. Syariat yg digariskan tak pernah bertujuan utk menyusahkan muslimin, sebaliknya ia adalah ajaran yg sentiasa memudahkan penganutnya. Bahkan, ia selalu mengutamakan keadilan dan kesejahteraan semua tanpa mengetepikan hak2 ALLAH sebagai ILAH. Secara ringkasnya, saya simpulkan bahawa kita harus berusaha menambah ilmu berkaitan segala isu baru yg timbul dalam dunia perubatan dan harus menimbang dgn adil (tak melebihkan sains sehingga menggadaikan tuntutan ad-deen).

Niat harus ikhlas selalu
Selain itu, ucapan drpd penganjur juga turut mengetuk saya. Walaupun program ini adalah program agama, tak semestinya kita akan pulang dgn pahala dan cinta ALLAH yg bertambah dlm dada. Astaghfirullah, sgt benar! Mgkn saja ada perkara yg kita lakukan semasa program itu yg tidak disukai ALLAH serta mengundang murkaNYA. merungut ttg tandas yg tak berfungsi, makanan yg tak seberapa, tempat yg sangat sejuk etc. (ni contoh je)...
Sangatlah bimbang jika sebenarnya kehadiran kita di situ hanya menambah dosa dan murkaNYA kpd kita. Sia-sia...alangkah ruginya...
(semoga ALLAH redha dgn kehadiranku di situ..)

Ada seorang sahabat yg menyampaikan tazkirah pun share ttg hadis niat. Part yg paling terkesan ialah bila dia kata kalau kita ada kawan2 yg tak menyokong kita utk hadir ke program2 berbentuk nasihat kpd kebaikan, jgn jadikan itu faktor utk kita berundur diri drpd menghadiri. Kita buat je. Kan buat kerana ALLAH...
Sgt setuju! kita kena pentingkan apa ALLAH kata drpd fikir2 apa org kata. Kalau hilang kawan takpe, jgn hilang redha dan jalan menuju ALLAH.

Camtu jugaklah dalam kita memilih profesion sbg seorang doktor! Smg ALLAH sentiasa menjadi matlamat. Langkah2 yg diatur sepanjang perjalanan mendapatkan MuDr, harus disulami dgn usaha utk membentuk diri menjadi seorang muslim yg sebenar, seperti yg dikehendaki dan diajarkan oleh ALLAH...seperti yg ALLAH katakan dalam firmanNYA (2:138) ~check it out,k~

Mari Beramal
Salah seorang peserta share di hujung program. Betapa kita sudah banyak menghadiri program2 (motivasi, bengkel teknik belajar dan sharing2 drpd para doktor etc), namun sebanyak mana ia membantu kita utk meningkatkan diri? Adakah diri kita sudah berubah berbanding sebelum kita menghadiri program2 ini?

Dush! Sekali lagi terkena!

Lantaran itu, mari beramal dan share dgn semua org apa yg diperolehi drpd program yg dihadiri! Jangan jadi kedekut dan simpan apa yg kita dpt utk diri sendiri sahaja.

(kalau pernah terfikir;
'buat apa nak kongsi dgn org yg tak dtg, diorg bukannya bayar pun. aku kena bayar tambang dan yuran penyertaan. diorg pula nak dpt free2 drpd aku.'

jom fikir;
ALLAH bagi aku kelapangan masa utk aku mencari dan menambah ilmu. mgkn org lain ada urusan yg menghalang mereka utk sama2 menghadiri. bukankah aku harus menjadi manusia yg bermanfaat kpd org lain? bahkan ilmu itu akan bertambah jika dikongsi, bukan seperti harta yg berkurang bila dikongsi atau diberi kpd org lain.~teringat satu teka teki yg diberi oleh ahli rombongan ke TPMG~ )

Selamat beramal, wahai diri yg menulis dan membaca dgn kompas yg lebih benar!

^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment