Sunday, May 8, 2011

Hari yg telah berlalu

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Hari-hari yang berlalu
'Sesungguhnya dalam penciptaan langit & bumi,pergantian malam & siang terdapat tanda-tanda (kebesaran ALLAH) bagi orang-orang yang berakal.' (3:190)

Ini adalah antara banyak ayat ALLAH tentang pergantian siang & malam y menjadi tanda kebesaran ALLAH kepada manusia. Pergantian siang & malam bermakna bermulanya hari baru dalam kalendar seorang insan.

Mengapa ALLAH sebutkan tentang hari-hari yg berlalu dalam kehidupan seorang insan berulang-ulang kali dalam pelbagai bentuk dan ia seringkali pula dikaitkan dengan 'ayat'~tanda kebesaran ALLAH?

Jika kita seringkali menghargai hari-hari penting dalam setahun (hari ulang tahun kelahiran, hari ulang tahun perkahwinan, hari kemerdekaan negara, maulidur rasul etc), ayat ALLAH di atas memberi satu petunjuk kepada kita bahawa sepatutnya kita menghargai setiap satu hari yg kita lalui.

Apa kaitannya hari baru yg kita lalui dgn menghargainya?
ALLAH kaitkan tentang pergantian hari dengan ayat (tanda kebesaran) ALLAH. Sepatutnya hari-hari baru yang kita hadapi membuatkan kita merasa bahawa kita milik ALLAH. Bagaimana hari-hari kita adalah hari-hari yang ditentukan oleh ALLAH. Dengan izinNYA, kita dibangkitkan untuk satu lagi hari di dunia ini. Bukan dengan kehendak kita, sebaliknya atas kehendak ALLAH kita bangun pada hari baru. Ada insan-insan yang tidak mahu & takut untuk menghadapi hari esok, tapi kerana ALLAH menghendaki dia bangun lagi pada keesokan harinya.

Hari-hari dalam hidup kita bukan milik kita. Kita tak pernah tahu apa yang akan kita hadapi sepanjang hari itu cuma kita dituntut untuk merancangnya & bersedia menghadapi apa jua yang ALLAH tentukan untuk kita dalam hari-hari itu. Ayuh renungkan kembali, betapa tiada daya & kuasa kita pada hari-hari yang berlalu dalam hidup kita. Kita hanya mampu bersedia dan berfikir bagaimana sepatutnya kita menghadapi apa yang ALLAH sediakan untuk kita. Dalam hari-hari kita, milik kita ialah keputusan & pilihan. Yang menyediakan pilihan itu adalah ALLAH.

Masa adalah kehidupan. (al-asr:1)
Bukankah kehidupan suatu yg sungguh berharga? Hidup hanya sekali. Hari-hari kita juga adalah hari yang sungguh berharga. Sungguh berharga, hingga DIA benarkan kita melalui satu hari, hanya sekali dalam seumur hidup kita. Tiada siaran ulangan, tiada 'reverse' jika kita telah lakukan sesuatu. Bak kata pepatah; terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya...

Terlajak hari, menyesal sendiri...
Yang menyedihkan, mungkin sahaja ada hari-hari kita yang telah berlalu yang telah kita bazirkan. Kita bazirkannya tanpa mengisi hari itu dengan suatu yang mampu mendatangkan manfaat untuk diri kita dan orang lain. Kita bazirkan hari kita dengan perkara-perkara yang membuatkan diri kita hanyut dan lalai daripada menunaikan tanggungjawab kita (solat lambat sebab menonton filem, masakan hangus sebab tinggalkan dapur untuk chat dengan kawan di FB, tak siapkan assignment sebab banyak masa guna untuk tidur etc). Mungkin kita bisa memaafkan diri jika hak diri sahaja yang diabaikan, tapi bagaimana jika hak ALLAH yang kita abaikan? Bisakah kita pastikan bahawa ALLAH akan maafkan, ampunkan kita?

Mari kita sama-sama refleksi diri dan tanamkan azam baru dalam diri. Setiap hari adalah hari baru untuk menambah ketaatan kepada ILAHI! insyaALLAH!

^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment