Wednesday, May 4, 2011

Perlunya Ingatan

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Makhluk itu sifatnya sentiasa memerlukan. Tanpa sedar, manusia yg bongkak & sombong kpd Tuhannya juga sentiasa memerlukan. Apakah yg manusia perlukan? Banyak sgt sebenarnya benda yg manusia perlukan. Tapi kali ini, saya berhajat utk berbicara ttg tenaga.

Betapa manusia memerlukan tenaga utk terus melakukan apa yg sepatutnya ia lakukan. Daripada proses pembahagian sel hingga kepada menggerakkan tangan ke atas, daripada sekecil-kecil aktiviti hingga yg tampak dek pandangan mata semuanya memerlukan tenaga.

Tenaga itu ialah ATP (adenosinetriphosphate) dalam bahasa sainsnya... Tanpa tenaga, kita akan lesu, longlai dan tidak efisyen dalam apa yg kita lakukan.

ATP ialah sumber tenaga, ATP itu dari mana?



Oh, rupanya ia terhasil drpd ADP dan phosphate. itu dihasilkan drpd sumber lain dalam sebuah kitaran tenaga yg sungguh tersusun...bla bla... Sehinggga akhirnya kita temui bahawa setiap sesuatu itu saling memerlukan.

Tenaga pastinya mengingatkan kita kpd pemuda! Pemuda adalah golongan yg memiliki kekuatan, bersungguh-sungguh, optimis & berpandangan terbuka. Yang muda adalah bertenaga, itu suatu lumrah. Yang awal itu selalunya yg paling kuat & bertenaga.

Sedangkan yg lama atau tua, selalu sinonim dgn lemah, lambat & susah nak berubah.

Begitu juga kita di atas jalan dakwah ini. Jalan yg panjang ini perlukan bekalan yg mencukupi. Adakalanya kita bawa bersama bekal yg cukup (cukup makan) tp kita hilang selera & penghargaan terhadap bekalan yg kita bawa itu sedangkn kaki masih terus melangkah di atas jalan yg sama kerana tahu tiada jalan lain yg boleh ditempuh utk mencari redha ILAHI.

Begitulah juga diri kita. Adakalanya, himmah(semangat) di saat awal berkenalan dgn dakwah & tarbiyah pastinya sungguh menyentuh jiwa & seringkali membakar semangat kita. Kita akan pasti tiba pada tahap kelesuan & lemah dlm langkah di perjalanan ini ibarat tayar kereta yg hilang bunganya setelah lama digunakan.

Jangan penat melangkah, wahai sahabat! Nabi SAW tak pernah berhenti berehat setelah wahyu kedua (Qum faanzir). Para sahabat juga begitu. ramai mereka yg mengikut langkah Nabi SAW yg merupakan contoh bg kita, tak berhenti drpd terus berjuang di jalan ALLAH ini.

Bagaimana harus kita mencari sumber tenaga utk terus melangkah?
Baru2 ini, aku diberi kesempatan utk berbicara bersama seorang sahabat yg baru menyedari betapa besarnya erti dakwah dan tarbiyah dalam hidup. Sungguh basah hatinya dgn kesedaran. Dia begitu takut sekali jika hilang kesedaran itu.

'Saya dah lama hidup tapi byk sgt dosa yg saya buat. Takut sangat!'ujar sahabatku itu..
Saat itu, aku terefleksi...Sejauh mana diri ini bimbang & sensitif terhadap dosaku sehari-hari? Apakah aku merasa tenang drpd dosa? Tidak2!!! jika jiwa hilang sensitiviti terhadap dosa, itu bererti jiwaku sedang lesu, sedang menuju matinya...

'Saya rasa macam saya tak buat apa-apa. Hari2 saya byk yg free.'ujarnya lagi..
Aku pun byk masa juga. Tak tahu ke mana aku lemparkan masaku. Benar2kah aku telah memanfaatkannya utk mentaati ILAHI?

Sungguh aku terharu dgn bicaraku bersama sahabatku ini. Banyak sekali tazkirah ILAHI buatku kala itu. Semoga tazkirah ini sentiasa didatangkan kepadaku dan semoga insan lain yg berada di sekitarku juga akan diingatkan melalui bicara mereka bersamaku.

Ingatlah, jika diri lesu, bawalah diri kepada yg segar & bertenaga...


Wahai diri, harus lebih serius & memaknai setiap bicaramu agar tiada yg tersalah hingga mengundang murka ILAHI!


^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment