Friday, May 27, 2011

Siapa Kita?

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Masih ingat kisah sang singa yang tersesat lalu akhirnya hidup bersama kawanan kijang, melakukan akitivti yang kijang lakukan? Kisah ini adalah simboliknya bagaimana ghazwul fikr (perang pemikiran) yang dilancarkan oleh musuh islam berjaya melemahkan izzah islam dalam jiwa-jiwa muslimin.

Singa adalah raja di rimba, yang kehadirannya digeruni seluruh warga rimba namun akhirnya berlagak seperti sang kijang,yang sepatutnya adalah makanan sang singa. Kukunya yang tajam tak menimbulkan kegerunan, taringnya tidak membuatkan kijang tunduk...
Begitulah umat islam yang dibius dan dicabut izzah islam dari jiwanya.

Lihatlah hari ini.. Siapa bernama muslim, pasti akan jadi sasaran untuk dihapuskan; oleh musuh islam dan tambah menyedihkan bila muslim jadi sasaran muslim juga.
Lihat di bumi Syam, warga Syria disembelih oleh rejim pemerintah yang kejam yang tidak mampu lagi melihat persaudaraan islam. 
Lihat di bumi Asia Tenggara (dekat sekali dengan kita), Myanmar menyaksikan umat Islam Rohingya dibunuh sesuka hati.

...

Apa semua ini?

Kita jadi selesa bermain lumpur sedang kita sepatutnya berada di singgahsana...
Kita tumpulkan tajam senjata kita pada musuh yang paling berbahaya...
Kita hanyut bersama arus yang membawa kebinasaan sedangkan kita sepatutnya adalah penyelamat...
Kita tambahkan kerosakan sedangkan kita sepatutnya menjadi penjaga paling amanah...

Point utamanya ialah : Kita dilupakan siapa diri kita!

Mencari Izzah Yang Palsu
Kita lupa bahawa kita ini hambaNYA (51:56) lalu pabila mencari izzah & kebanggaan, kita cari kebanggaan itu pada benda-benda yang lemah dan rapuh. Sedangkan kita ada faktor izzah tertinggi, iaitu ALLAH!
ALLAH rakamkan dalam surah Fatir, ayat 35 :
'Barangsiapa menghendaki kemuliaan, maka ketahuilah kemuliaan itu semuanya milik ALLAH.'

Pabila racun ghazwul fikr sudah meresapi diri, tiadalah ALLAH di hati! Bukan ALLAH yang beraja di hati! Bukan ALLAH yang dirindui..Bukan syariat ALLAH yang diikuti dan dipelihara..Maka, saat ALLAH diletakkan lebih rendah daripada rasa mulia perkauman, profesion dan yang sewaktu dengannya, itulah saat kita meletakkan kemuliaan diri pada tahap terendah.

Pengiktirafan Yang Diabaikan
Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyeru kepada kebaikan dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada ALLAH.
3:110

Sekali lagi, pengiktirafan ini kita lupakan! Jangan berbangga hanya dengan bahagian awal ayat tersebut sahaja, kerana kemuliaan itu ada syaratnya. Cuba lihat & fikirkan, adakah umat yang hilang izzah pada islam, terhakis imannya dek maksiat yang dilakukan akan berusaha mengajak kepada kebaikan & mencegah yang mungkar? Sedangkan, itulah sebab pengiktirafan ALLAH kepada umat islam.

Ini neraca pengiktirafan ALLAH yang pastinya KPI nya adalah KPI yang tinggi. Kita akan seringkali mengeluarkan alasan, susah untuk beramar makruf nahi munkar...Ya, ia susah bilamana hati kita ada cinta lain, selain cinta kepada ALLAH...cinta kepada korean movie, hero/in hindustan yang kita minati, fesyen barat yang kita kagumi (yang tak menjaga batas aurat) dan segala perkara lagha yang buat kita jauh daripada mengingati ALLAH.

Yakini Masa Depan Islam
Sebenarnya tamadun barat yang diagungkan oleh ramai orang sedang berada di tepi jurang kebinasaan & keruntuhan. Bangunan mereka hebat, teknologi mereka maju namun bukankah roh masyarakat sudah begitu menghilang...
Mungkin ada yang berkata, kes-kes keruntuhan akhlak di Malaysia bahkan lebih buruk daripada negara-negara maju (barat).
Apa acuan negara kita? Islamkah? Bukankah acuan barat yang diikuti...
Negara kita yang memang masih baru membangun, tampak lebih buruk daripada acuan yang diikuti...Kerana kita memang masih merangkak...
Dan satu lagi, kerana sikap kita sendiri kepada islam yang kita anuti..Islam yang sepatutnya mengangkat kita menjadi masyarakat paling harmoni telah dicampak ke belakang dalam kamus hidup masyarakat. Islam hanya pada ibadah tapi tidak pada muamalat...Muamalat acuan lain lebih diyakini...lalu pincanglah masyarakat...

Itu sisi gelap masyarakat islam...

Bila sejarah kegemilangan islam diputar dan dibandingkan dengan realiti dunia hari ini, kita muslim harus lebih-lebih meyakini bahawa islamlah harus memimpin dunia!
Bukan islam yang ditampal pada segala keburukan jahiliyah tetapi islam yang syumul dan asli.

Mengapa?
Kerana Islam akan mengembalikan manusia kepada kemanusiaan melalui 'islamic worldview'. Apakah itu islamic worldview (cara pandang dunia yang islami)?
Islamic worldview itu terkandung padat dalam sebuah surah lazim yang sering dibaca iaitu surah al-ikhlas!

Tauhid ; islamic worldview yang menyembuhkan
Surah pendek ini membawa mesej bahawa hanya arahan ALLAH yang akan kita ikuti dan patuhi, hanya larangan ALLAH yang kita akan tinggalkan dan jauhi, segalanya HANYA untuk ALLAH! Pemikiran, tingkah laku, perbuatan, urusan kehidupan semuanya kita lakukan dengan SENTIASA MENGINGATI &a MENTAATI ALLAH. HANYA ALLAH yang menjadi faktor gembira, sedih...
Segala perasaan kita lahir sebagaimana yang ALLAH mahukan..

Lalu, membuahlah seruan kepada seluruh manusia hanya untuk mengesakan ALLAH. Kerana al-ikhlas itu maksudnya ialah 'the purity', segalanya hanya jadi milik 'the purity'...Keagungan, kebesaran, kebijaksanaan, keadilan & keperkasaan HANYA milik ALLAH.

DIA memiliki segala sifat kesempurnaan...Jadi, berpaut padanya ketika senang dan susah akan sentiasa memberikan kita kesempurnaan... Sebutkan segala kesempurnaan yang diimpikan insan; bahagia, tenang, mudah, etc...Semuanya mampu ALLAH berikan! Jadi, hidup kita akan sempurna bila kita benar-benar meletakkan ALLAH SATU-SATUnya dalam dada,hati dan jiwa...Jika HANYA ALLAH yang menjadi faktor penentu keputusan yang kita pilih. Kerana DIA tak pernah menyuruh hambaNYA meletakkan diri ke dalam kebinasaan...

Kesimpulan
Umat islam hari ini sedang cedera teruk akibat serangan musuh islam. Tapi, tanpa sedar kita telah dibius sehingga sakit itu tak kita rasai...
Umat islam hari ini sedang dikijangkan...
Kita harus bangkit, membebaskan diri daripada segala ikatan-ikatan jahiliyah ini dan berpaut pada tali ALLAH yang kukuh (2:256) dengan membetulkan semula pandangan kita terhadap kehidupan..Reset ia dengan jarum tauhid dan ihsan!
Kerana kita ada misi besar!
Misi memimpin dunia yang sedang porak peranda...

^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment