Sunday, May 15, 2011

Putih & Aku

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Semasa praktikal Basic Patient Care di Fakultni Nemocnice, Olomouc kami dikehendaki untuk memakai satu suit putih (baju, seluar, tudung, kasut). Sebelum ni hanya melihat lecturer & pekerja di fakulti memakai pakaian serba putih. Bila diri sendiri yang memakai, terasa seperti diri yang baru...rasa lebih suci... (^_^)

Tiba-tiba, teringat hadis yang pernah kubaca;

Dari Ibnu Abbas r.a bahawasanya Rasulullah SAW bersabda;
"Kenakanlah yang berwarna putih dari pakaian-pakaianmu itu kerana sesungguhnya yang putih itu adalah yang terbaik di antara pakaian-pakaianmu, juga berikanlah kafan orang-orang yang mati dari engkau semua dengan kain yang berwarna putih."

(Bab 117; Riyadhus Salihin, Imam Nawawi)


alhamdulillah, bersyukur ke hadrat ILAHI kerana menunjukkan saya jalan ini..jalan menjadi seorang doktor! Teringat apa yang pernahku baca di blog seorang sahabat. Dia ditanya kenapa memilih doktor sebagai profesion. Lalu dia menjawab, menjadi seorang doktor dapat mendekatkan dirinya dengan ALLAH.

Bilaku baca hadis ini dan melaksanakan praktikal dengan pakaian putih itu, aku mula merasakan bagaimana profesion yangku pilih ini sedang mendekatkanku kepada mengingatiNYA dan melaksanakan sunnah baginda SAW.

Semoga ALLAH kuatkan diri ini untuk mencapai kepakaran dalam profesion ini.

^^ Murnikan niat, hanya keranaNYA...teruskan langkah dgn bimbinganNYA ^^

No comments:

Post a Comment