Sunday, May 15, 2011

Up-grade Marketing

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pengasih Maha Penyayang

Adakalanya pabila kita bergelumang dalam medan da'wah dan tarbiyah, kita terasa seolah diri kita dibentuk untuk menjadi orang-orang yang sama acuan sehingga ada orang boleh menggelarkan kita 'geng budak usrah' atau 'geng tudung saji' etc.

Bahkan adakalanya dalam diri kita sendiri, pabila menghadiri suatu program kita merasakan bahawa kita sedang diacu untuk menjadi dan berfikir seperti si penyampai. Pada gayanya, pada cara cakapnya, pada cara fikirnya...

Mungkin juga kita merasakan bahawa da'wah dan tarbiyah ini hanya mengajar kita untuk menjadi penyampai bahan (tafsir, tentang ghazwul fikr etc) atau menjadi seorang naqib yang boleh membawa usrah. Sehingga suatu masa kita merasakan tarbiyah ini tidak membawa kita ke mana-mana, tidak mengembangkan potensi kita, tidak meningkatkan kemampuan dan penguasaan kita terhadap dunia yang semakin maju.

Dalam merancang untuk program da'wah pula, kita rasakan kita harus mengikut templat senior kita ;

'Kak buat macam mana ek dulu? ooo, kami buat camtu je la ek...'

Adakalanya kita takut untuk mengorak langkah mencipta cara baru untuk kebaikan da'wah ini sedangkan minda seringkali memikirkan idea yang boom.

Cuba kita lihat bagaimana orang lain bekerja. Seringkali, yang mereka fikirkan adalah untuk menghasilkan suatu yang sungguh 'gempak' & hebat. Mereka akan berusaha sepenuh tenaga untuk menghasilkan sesuatu yang luar biasa agar ramai orang akan tertarik dengan apa yang mereka tawarkan.

Bahkan, kita ada tawaran yang jauh lebih baik daripada mereka. Namun kerana 'packaging' yang kurang menarik dan tiada unique selling point (USP) yang meyakinkan, akhirnya promosi kita jadi begitu hambar & tawar sehingga yang berminat untuk mendekati kita begitu sedikit.

Ini adalah kekurangan tapi tak bermakna kita harus bersedih dengan kesilapan dan kekurangan ini sebaliknya kita masih punya ruang & peluang yang terbentang untuk kita baiki selagi nafas masih di dada, selagi hati kita masih teguh meyakini kemenangan yang akan dicapai. Settle bab meyakini kemenangan ke atas Islam dan da'wah islamiyah, maka harus kita susun langkah kita untuk berusaha merealisasikan keyakinan dan impian kita (islam tertegak di muka bumi ini).

FIKIR & ANALISA
Mari kita lihat sekeliling. Berfikir & terus berfikir serta menganalisa untuk memahami keperluan ummah. Lihat setiap diri di sekitar dan fikirkanlah bagaimana islam mampu menembusi hatinya sehingga dia kelak akan menjadi pejuang deen ini. Tancapkan ke dalam hati satu keyakinan bahawa insan di hadapan kita ini akan menjadi pembela agama ALLAH kelak. Dengan kata lain, impikan dia sebagai rijal!

Apa yang menjadi tumpuan dan tarikan manusia hari ini? Ini harus kita gali dan kaji bersama.

Antara yang makin mendapat tempat di hati masyarakat ialah media dan teknologi maklumat. Hari ini, internet makin hebat menawarkan laman web sosial (facebook, twitter etc). Lihat sahaja bagaimana anak-anak kecil yang masih bersekolah rendah pun memiliki akaun facebook. Apa yang ada dalam facebook? Segala macam aplikasi yang jika dilihat, tak membangunkan potensi tetapi akan membuatkan kita menghabiskan masa berjam-jam menghadap laptop atau komputer hanya untuk melayan aplikasi yang melekakan itu. Mungkin ada sedikit nilai pendidikan dan mengasah skil tapi ke mana akhirnya skil ini akan dimanfaatkan? Sedang dalam masa yang sama, segala komen-komen dan gambar-gambar yang merosakkan hati dengan mudahnya dapat dibaca dan ditonton. Lantaran itu, kita lihat media hari ini memang berjaya merosakkan hati dan iman para pemuda (generasi muda terutamanya) sehingga mereka kemudian menjadi tentera penyebar pemikiran yang salah. Seperti pandemic yang disebarluas hanya dengan satu klik di hujung jari.
Mereka adalah mangsa keadaan, tidak sedar bahawa mereka telah direkrut untuk menjadi tentera penyebar virus yang merosakkan,melemahkan diri dan ummah, jadi jangan salahkan mereka.
Apa yang terjadi ini adalah kerana kita yang sudah memahami dan tahu tidak menyampaikan kesedaran itu kepada mereka yang terperangkap dalam jerat musuh ALLAH. (fuhh...berat ni...refleksi diriku!)

Lalu, apa yang harus kita lakukan?
Mari kita cari kelebihan dan kemampuan diri untuk dimanfaatkan semaksimanya demi menegakkan deen ALLAH dan menyampaikan kesedaran yang kita rasai kepada orang lain! Jika dilihat, ada keperluan bagi kita untuk sama-sama menguasai media & teknologi maklumat. Perlengkapkan diri dengan kemahiran tentang komputer dan internet serta segala aplikasi yang disediakan (blogger, netlog, rapidshare, vimeo dan banyak lagi). Sediakan diri untuk sentiasa belajar ilmu baru, jangan pernah rasa cukup dengan segala kemahiran yang sudah kita kuasai. Jelajahi(explore) dunia ini dan carilah ruang untuk kita belajar agar apa yang kita pelajari mampu membawa insan dekat kepada ALLAH.

Medan da'wah ini adalah seluruh dunia!
Luruskan niat dan sentiasalah berdoa kepadaNYA agar bimbinganNYA mengiringi pengembaraan kita ini!
Mari kita sama-sama up-grade marketing da'wah kita!


No comments:

Post a Comment